Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası kapsamında sigorta şirketi aleyhine ikame edilecek tazminat davaları bakımından Asliye Ticaret Mahkemesi görevlidir. Dava somut durumun şartlarına göre davalılardan herhangi birisinin ikametgahı, trafik kazasının meydana geldiği yer, zarar görenin ikametgahı ya da sigorta şirketinin merkezinin bulunduğu yer mahkemesi önünde açılabilecektir.
Davanın yalnızca kusurlu şahsa yöneltilmesi halinde ise görevli mahkeme asliye hukuk mahkemesi ancak davanın hem kusurlu şahsa hem de sigorta şirketine birlikte yöneltilmesi gerekiyorsa bu durumda yine asliye ticaret mahkemesi görevli olacaktır.
Dava açarken uygulanacak usul; öncelikle Karayolları Trafik Kanunu uyarınca öncelikle sigorta şirketine yazılı başvuru, sigorta şirketinden süresi içinde olumlu cevap alınamaması durumunda arabuluculuk faaliyeti ve bu faaliyetin de olumsuz sonuçlanması akabinde tazminat davasının açılmasıdır. Davanın yalnızca kusurlu şahsa yöneltildiği hal haricinde diğer ihtimallerde arabuluculuk dava şartı olarak aranmaktadır.
Kasko sigortası kapsamında açılacak davalarda ise, taraflar arasındaki sözleşmesel ilişki ve taraflardan birinin tüketici sıfatında olması nedeniyle Tüketici Mahkemeleri görevlidir.
SİGORTACILIKTA TAHKİM
Tahkim, idarenin tahkim yoluyla çözümlenmesine izin verdiği konular kapsamında olmak koşuluyla, taraflar arasındaki uyuşmazlığın mahkemeler yerine hakem adı verilen kimseler aracılığı ile nihai olarak çözümlenmesini öngören alternatif uyuşmazlık çözüm yoludur.
Sigorta ettiren veya sigorta sözleşmesinde menfaati sigorta ettirilen kişiler ile sigortacı arasında sözleşmeden doğan uyuşmazlıkların çözümü amacıyla kurulan Sigorta Tahkim Komisyonu kurulmuş olup bu sayede uyuşmazlıkların mahkeme önüne gelmeden daha kısa sürede çözümlenmesi amaçlanmıştır.
Sigorta tahkim komisyonuna sigorta ettiren veya sigorta sözleşmesinde menfaati sigorta edilen kişiler ile güvence hesabından faydalanması mümkün olan kişiler başvurabilmektedir. Komisyona başvurabilmek için, sigortacı taraf ile uyuşmazlığa düşen kişinin, uyuşmazlık konusu olayla ilgili olarak sigortacıya gerekli başvuruyu yapmış ancak sigorta şirketi tarafından talebin kısmen ya da tamamen olumsuz sonuçlanması gerekmektedir.
Komisyona yapılan başvurular öncelikle kayıt görevleri tarafından incelenmekte, başvuru şartlarının yerine getirildiğinin ve başvuruya konu uyuşmazlığın daha önce mahkeme, tahkim veyahut Tüketici Hakem Heyeti önüne gelip gelmediği denetlenmektedir. Aranan şartların yerinde olduğunun anlaşılması halinde hakem ataması yapılmaktadır. Hakemlerin, tarafların açık ve yazılı muvafakatleri olmadığı müddetçe, görevlendirildikleri tarihten başlamak üzere en geç dört aylık süre içerisinde karar vermeleri gerekmektedir. Hakem tarafından süresi içerisinde tamamlanamayan tahkikattan uyuşmazlığın yetkili mahkeme önünde çözümlenmesi amacıyla el çekilmektedir.
Hakem tarafından verilen karara karşı, belirlenen parasal sınırların üzerinde olması şartıyla, süresi içerisinde itiraz veya temyiz yoluna gidilebilecektir.